Week 12: De laatste volle week in de Dental Clinic - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kimberly Lambregts - WaarBenJij.nu Week 12: De laatste volle week in de Dental Clinic - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kimberly Lambregts - WaarBenJij.nu

Week 12: De laatste volle week in de Dental Clinic

Door: Kimlaa

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

22 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Week 12: De laatste volle week in de Dental Clinic.

maandag 22 maart 2010:

Jambo!!

Hallo lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Zoals gewoonlijke ochtend rituelen, opgestaan, aangekleed, ontbeten. Daarna naar het ziekenhuis gelopen met Naomi. Toen alles opgestart schoongemaakt. Gewacht op de tandartsen patiënten zaten er al genoeg. Toen we eenmaal begonnen zijn heb ik samen met Joshua geoefend opnieuw in het geven van een verdoving. Ik heb de hele morgen met Joshua en Ken samen gewerkt. Ik haalde en begeleide de patiënten, Joshua of Ken gaf de verdoving sommige keren heb ik het gedaan. En dan deed weer een van de twee de extractie. Het was echt een leuke morgen en ik heb veel gelachen om en met Ken en Joshua. Daarna ben ik gaan lunchen. In mijn lunch hebben we even gepraat met Anita en de vriendin van Anita ( Diana). Ik heb Anita even bij me geroepen om haar me bed te laten zien. Me bed is namelijk heel gammel en je krakt er zo door heen als je verkeerd gaat zitten. Dus heb ik Anita voor de grap op me bed laten zitten en ja hoor hij krakte door. Dit wist ze natuurlijk niet ze wist wel dat het gammel was maar dat de poten eronder uit schoven niet. Ik heb me rot gelachen om het gezicht van Anita. Sorry Anita!! Maar het was echt heel grappig. Toen ik terug kwam van lunch ben ik samen met Ken naar Ward 1 gegaan. Dit was omdat we een patientje weg moesten brengen. Deze zal morgen worden geopereerd dus moesten ze haar helemaal klaar gaan maken. Toen we terug liepen kwamen we een tandarts tegen en die stuurde ons weer terug voor de lijsten. We moesten de lijsten gaan kopieren en op hangen voor morgen. Toen kwam ik erachter dat ik met telefoon niet meer had. Dit keer kon ik gewoon rustig blijven ik dacht hij ligt toch gewoon thuis en dat was ook zo :D. Toen ik thuis kwam ben ik eten gaan maken. Toen ben ik gaan douchen en daarna ben ik dagverslagen gaan maken. Daarna hebben we nog wat gepraat en gelachen en zijn we gaan slapen.

Nakupenda Sana (L)(L)


Dinsdag 23-03-2010.

Zoals gewoonlijke ochtend rituelen, opgestaan, aangekleed, ontbeten. Daarna naar het ziekenhuis gelopen. Toen alles opgestart schoongemaakt alles afgedaan met een doekje. Het was weer theatre dag maar vandaag heb ik ervoor gekozen om gewoon in de Clinic te blijven. Ik heb hier en daar overal taken uitgevoerd van een tandartsassistente. Was heel leuk ik kan met iedereen heel leuk lachen en ik heb zoals jullie natuurlijk al vaak genoeg gehoord hebben de tijd van me leven. Ik zag dat het gaas opwas dus ben om nieuw gaas gegaan. Bij de sterilisatie ruimte zeiden ze nee sorry geen gaas meer voor dental clinic moeten we nog opnieuw maken kom straks maar terug. Toen ik terug kwam in dental clinic kreeg ik te horen loop maar terug want het gaas is er weer. Kom ik terug zegt ken ben je met het vliegtuig gegaan. Maar het enige wat ik dacht is haast anders kunnen ze niet veder en worden ze boos. Zo zou het in Nederland namelijk wel zijn gegaan. Ze hadden volgens mij niet eens door dat er weer gaas was ze waren zo rustig bezig hahah. Toen ben ik even gaan zitten en heb ik weer alles op geschreven. Toen zag ik in een keer dat ze bezig waren met een alginaat afdruk. Dit was echt grappig om te zien. Ze roeien gewoon met de riemen die ze hebben. Meten niks af gewoon een beetje alginaat in een bakje beetje water erbij en roeren maar. De lepel werd van te voren dan wel gepast maar de trucjes die wij hebben zoals tong uitsteken enz dat werd allemaal niet gedaan. Daarna ben ik om lunch gegaan. Toen ik van me lunch terug kwam was er weer helemaal niks te doen. Dus ben ik gaan opruimen in ieder geval wat ik op kon ruimen dan. Toen kwamen er toch weer een paar patiënten binnen. Er was ook een meisje en de tand moest getrokken worden. Toen zei Joshua in een keer jij doet deze extractie je hebt geen keuze. Dus ik heb vandaag ook een tand getrokken en overgebleven wortels verwijderd dit was het element ernaast. Was echt heel leuk om te doen. Daarna hebben we vrolijk na gepraat en lol gemaakt terwijl we alles opruimde. We moesten de instrumenten tellen dus dat hebben we gedaan. Ik ben samen met ken en joshua naar huis gelopen. Ik weet zeker als ik in Nederland ben ik ga deze humor van hun zo erg missen.
Daarna toen we bij mijn huisje aan kwamen hebben we nog even gepraat bij de poort en zijn hun weggegaan. Ik ben gaan douchen heb me dagverslag gemaakt en we zijn naar laughing budda gegaan om wat te eten. Het was weer een top dagje en ik heb me echt geweldig vermaakt.

Mbusu!
Nakupenda sana!!

(L)(L)


Woensdag 24-03-2010: Het definitieve afscheid in Rangala .

Vanmorgen ben ik samen met Barbara om 7 uur opgestaan. We hebben ons aangekleed en zijn naar accasia bus station gegaan. We hebben gewacht op Millicent en om iets over 8 vertrok de bus. Tijdens de reis hebben Barbara en ik lekker muziek geluisterd en beetje gepraat. Toen waren we er alweer. Ik had natuurlijk de tshirtjes bij die me oom mij gesponsord heeft. Dankjewell Ettiene!
Ze waren er echt heel blij mee ik heb een leuke foto gemaakt met alle baby’s met een shirtje aan. Ik heb ook me gemaakte collages opgehangen. Ik was ze vergeten maar omdat Marieke in Kisumu moest zijn voor muskieten netten heeft ze voor mij me collages mee genomen. Echt heel lief dankjewell Marieke! Wat ik natuurlijk de hele dag heb gedaan is: Roda knuffelen en natuurlijk de andere baby’s. Roda blijft toch wel de liefste en ik had alweer tranen in me ogen toen ik haar los moest laten. Maar zoals ik al tegen mezelf heb gezegd dit zal niet de laatste keer zijn geweest dat ik haar heb gezien. Ik heb ook nog met de andere baby’s lekker gespeeld en geknuffeld. Het was een heerlijke maar pijnlijke dag. Toen ben ik gaan lunchen en daarna ben ik toch nog even terug gegaan naar Roda. Ik heb haar voor de laatste keer vastgehouden, geknuffeld en toen terug gelegd en toch maar weer opgepakt en geknuffeld. Zo is het natuurlijk wel even door gegaan want iedere keer als ik haar terug weg legde begon ze te huilen en jammeren. Uiteindelijk is het me gelukt om haar terug te leggen zonder dat ze ging huilen. Ik ben maar meteen weg gelopen. Ik heb nu deel een afgesloten voor me eigen gevoel me opdrachten zijn af afscheid is genomen. Maar nu komt zomenteen deel 2 eraan afscheid nemen van de mensen hier in Kisumu. Dit zal ook al niet gemakkelijk gaan worden in zo een korte tijd heb ik zoveel leuke dingen mee gemaakt en zo veel vrienden gemaakt. Maar om terug te komen op Rangala ik heb er een top tijd gehad en met pijn in me hart afscheid genomen van de baby’s! Toen kwam ik Barbara tegen en zijn we samen met Consulata naar de weg gelopen. We hebben de Accasia bus genomen en zijn terug naar Kisumu gegaan. Toen we er waren zijn we naar huis gegaan hebben we even wat voor ons zelf gedaan en zijn we boodschappen gaan doen. Toen we thuis kwamen was het alweer laat. Ik ben aan me opdrachten en dagverslag gaan werken en dat was de dag voor mij wel weer zo een beetje.
Morgen weer naar de Dental Clinic kijk er nu al naar uit :p!


Mbusu!
Nakupenda Sana!

Kimberly.

Donderdag 25-03-2010.

Vanmorgen de gewoonlijke rituelen opgestaan ontbeten aangekleed. Daarna naar het ziekenhuis gelopen. Toen ik bij het ziekenhuis aankwam heb ik alles opgestart en schoongemaakt. Ik heb de foto’s laten zien van gisteren. Ze vonden ze allemaal heel mooi en wouden ze graag hebben als aandenken. Daarna heb ik een verdoving gegeven in de bovenkaak. Ik heb iedereen meegeholpen en ik heb rondgekeken of er nog dingen waren die ik kon doen. Toen kwam mij coach vertellen dat Millicent en Anita er waren. We hebben een klein gesprekje gehad met me andere coach. Ze was heel tevreden en had helemaal niks te zeggen eigenlijk. Daarna ben ik de instrumenten schoon gaan maken en heb ik ze naar de kamer gebracht waar we ze verzamelen. Toen was het 12 uur ik had best wel erge honger dus ik ben naar huis gegaan om wat te gaan eten. Toen ik terug kwam was er eigenlijk weer helemaal niks te doen. Totdat er een jongen binnen kwam met een groot abces dit was een jongen die al eerder was geweest hij is ook nog steeds in patiënt. Zijn abces moest opnieuw opengemaakt worden en geleegd worden. Nou ik dacht dat ik van me houtje afging. Ik kwam net binnen. Joshua moest assisteren en hing er met een heel vies gezicht boven ik had het niet meer van de stank en ik kon me lach niet inhouden dus ben even naar buiten gelopen. Ken die zat in de andere kamer en daar rook je het zelfs in de hele clinic rook het naar die vieze lucht. Toen deze patient klaar was zijn we even ergens anders gaan zitten zodat de lucht weg kon trekken. Aangezien er toch geen patiënten waren. Daarna ben ik alles op gaan ruimen en toen ben ik samen met Joshua en Ken naar huis gelopen. Ik ben wat te eten gaan maken gaan douchen en we zijn daarna een toetje gaan eten bij laufing budda. Toen zijn we naar huis gegaan en heb ik me dag verslag gemaakt en ben ik gaan slapen.


Mbusu!
Nakupenda Sana (L)!

Kimmmyy :D


Vrijdag 26-03-2010.

Weer een top daggie!!

Zoals gewoonlijk de normale ochtend rituelen, opstaan, ontbijten aankleden. Naar het ziekenhuis gegaan en daarna gewacht op de zuster. Ze was te laat om 8 uur kwam ze aangelopen. Ik ben naar binnen gegaan ik heb alles opgestart en schoongemaakt. Toen ben ik samen met Ken de instrumenten gaan halen. En toen begon de dag eigenlijk pas echt ik heb meegekeken en meegeholpen zoals altijd. Toen kwam die jongen weer binnen met zijn abces de geur was ook meteen weer aanwezig en ik kon het echt niet aan dus ben even ergens anders gaan kijken. Ondertussen verspreide in heel de praktijk de geur van de abces zich al. Dus waar ik stond was ik ook niet meer veilig. Ik ben terug gaan kijken en zag joshua en ken ook staan met dubbele maskers op en gezichten te trekken niet normaal. Ik heb me kapot gelachen. Ik heb me deo bus gepakt en een beetje in me mondkapje gespoten. Meteen daarna kwamen Joshua en Ken wij willen ook deo hun ook meteen in hun mondkapje sprayen. Lekkere vrouwen deo hahah ik heb zo gelachen om die twee bij elkaar. Toen was gelukkig de abces behandeling klaar en kwam de volgende behandeling alweer. Dit was een mmf behandeling deze heb ik samen met dr Manatoye uitgevoerd. Het was een hele leuke priel behandeling en dr Manatoye zat er telkens naast ik heb echt gelachen. Het heeft zeker 1,5 uur geduurd voordat het helemaal klaar was. Ik wou eigenlijk geen pauze nemen en vroeg weggaan dus ik ben in me pauze gebleven. De andere waren om pauze en ik heb rustig voor mezelf wat opdrachten aan het uitwerken gegaan. Ik ben daarna instrumenten gaan schoon maken. Toen de andere terug kwamen was ik eigenlijk van plan om te gaan. Maar Ken en Joshua trokken me zowat mee de meeting in over een tong. Ik kon er echt niet onder uit komen dus ik heb bij de meeting gezetten en ik moet zeggen het was best wel leerzaam eigenlijk. Ik heb ook natuurlijk weer met iedereen gelachen. De een zat zenuwachtig in de lucht te kijken de andere lag te slapen. Na de meeting ben ik als nog maar gebleven en hebben we opgeruimd. Ik ben ook nog even veder gegaan aan me opdrachten. Toen we klaar waren met alles ben ik samen met Ken en Joshua naar huis gelopen. We hebben zoals gewoonlijk nog even bij de poort zitten kletsen en toen kwam Barbara aan in de tuk tuk. Zei heeft er ook nog even bij gezeten en daarna zijn Joshua en Ken weggegaan en wij naar binnen. Ik heb me dagverslag gemaakt ben gaan douchen en heb samen met Barbara avond eten gemaakt. Daarna zijn we wat gaan drinken met zijn alle. Het was weer een hele leuke avond om nooit te vergeten.

Dikke dikke kus (K)(K)

Nakupenda sana!(L)

Kimberly.

27 en 28- april 2010.
Het laatste weekend in Kenia!

Hallo lieve vriendjes en vriendinnetjes.

Zaterdag.

Vanmorgen ben ik om 8 uur opgestaan we hebben ons aangekleed de spullen gepakt en zijn naar de auto van Consulata gelopen. We gingen namelijk naar Kakamega Forest. Hier gingen we naartoe om een mooie wandeling te maken. We hebben er 2 uur over gedaan om daar te komen. Toen we aankwamen was iedereen misselijk en niet lekker. We hebben even uitgerust en gewacht tot we ons weer wat beter voelde. In de tussentijd dat we even hebben uitgerust heb ik even de omgeving bekeken en ben ik met de rest even in een souvenirs winkeltje gaan kijken. Daarna kwam onze gids en zijn we met de wandeling begonnen. Wat was dit een tropische woud zeg. Ik heb me ogen uitgekeken. Zoveel mooie planten, bloemen, dierengeluiden om je heen. Het was heel rust gevend. We zijn met ze alle naar de top geklomen. Nou ja met ze alle Consulata en de Jareth gaven het halverwege op omdat ze niet meer konden. We zijn veder gelopen en toen kon Annelies het niet meer aan. Ze had zoveel last van haar rug dat het beter was voor haar om even te rusten. Marieke is bij haar gebleven. Toen we bij de top aankwamen hadden we echt een schitterend uitzicht over kakamega town en kakamega forest. Ik wist niet dat de natuur zo mooi kon zijn. Maar we zagen ook dat er hele donker wolken aankwamen dus zijn we snel terug gelopen naar beneden. Toen we beneden liepen hebben we ook nog heel veel apen gezien. Het leek wel Animal planet Monkey business. Toen we weer terug waren hebben we een lunch gegeten en daarna zijn we naar huis gegaan. Thuis aangekomen hebben we allemaal iets voor onszelf gedaan en toen zijn we gaan eten bij laughing budda en daarna uit bij Mon Ami. Het was een geslaagde leuke zaterdag.

Zondag:
Vandaag heb ik niet zoveel gedaan een beetje bij het zwembad gelegen, Gezwommen en aan me opdrachten gewerkt.

Dit was mijn laatste weekend in Kisumu jammer genoeg.

Dikke dikke kus!
Loveyouu!


  • 22 Maart 2010 - 18:11

    Liliane En Ben:

    Lieve Kimberly heel veel plezier en maak er 'n leuke laatste week van met je collega's !!! kusjes van ons xxx Ben en Liliane

  • 22 Maart 2010 - 18:11

    Thuisfront Lambregts:

    Jambo Kimmie,

    Tja de weken zijn heel snel gegaan nu zelfs al de één na laatste.
    Geniet en leer nog heel veel en ja voor je het weet ben je weer thuis.
    Hier is de lente echt begonnen bijna staat “het boompje”in bloei.
    Dus zowel binnen al buiten zijn we bijna klaar voor jouw thuiskomst.
    Het ontvangst comité krijgt echt goed vorm dus tot heel snel.
    Kusjes van ons twee en een knuffel van Benji.

    XX

  • 22 Maart 2010 - 20:54

    Roland:

    Hoi Kimberly,

    De laatste week in de Dental Clinic. Gossie wat is dat weer snel gegaan. Je hebt er heel veel geleerd en veel ervaringen opgedaan. Nou meissie een leuke laatste week samen met je collega's en een dikke kus van ons
    Mathijs, Jasper, Roland en Bianca.

  • 23 Maart 2010 - 14:26

    Natasja:

    Nog even meid en dan zie ik je weer :D

  • 23 Maart 2010 - 14:26

    Natasja:

    Nog even meid en dan zie ik je weer :D

  • 23 Maart 2010 - 14:47

    PIET, MARION:

    Hoi Kimberly, leuk om je verhaal te lezen, nog elf nachten en je ben van je bed verlost,
    Kun je weer lekker thuis slapen, veel plezier deze week, en groeten aan de rest.
    Piet en Marion uit Oudenbosch

  • 23 Maart 2010 - 16:20

    Mama:

    Jambo Tandarts Kimberly!!

    Dat is wel heel veel ervaring op doen.
    Geniet er nog maar lekker van, ene pa en ik hebben ook wel humor.
    Liefs en kusjes van ons twee.

    xx

  • 23 Maart 2010 - 19:05

    Opa En Oma:

    Nog een paar daagjes en het zit erop en ik kan me best voorstellen dat je nu al zegt ik ga ze .missen dat is duidelijk vooral omdat je het de laatste weken erg naar je zin hebt.Wat hebben jullie een enorme ervaring op gedaan Ik heb de kok al opdracht gegeven om een stel taarten te maken als je terug komt. Meisje tot over 14 dagen.Nog veel plezier liefs van ons tweetjes.

  • 24 Maart 2010 - 14:30

    Anneke Van Dijk:

    Hoi Kimberley. De ervaring van "ROEIEN MET DE RIEMEN DIE JE HEBT", moet je maar een ereplaatsje in je reiskoffer geven. Leuk dat je het vermeldt in je verslag. We blijven er tot de laatste letter van genieten . Groeten voor alle kenya- gangsters.

  • 24 Maart 2010 - 18:00

    Mama:

    Hoi lieverd,
    Ja dat zal niet mee vallen maar wij zullen ook heel blij zijn als we jou weer kunnen zien.
    En wat heb je weer een boel mooie foto's.
    gewoon nog even blijven genieten!!
    Kus van ons XX

  • 24 Maart 2010 - 18:28

    Tessa:

    Nog ff genieten van je laatste daagjes in Kenya!
    Tot snel!

    Kus Tessa

  • 24 Maart 2010 - 20:20

    Liliane:

    Wat 'n mooie foto's 'n kostbare herinnering die je van z'n levensdagen nooit meer vergeet en je hele leven meeneemt met alle ups en downs die je hebt ervaren en geleerd.We volgen je tot de laatste dag en houden van je nog hele fijne dagen met z'n alle daar en het ontvangst woerdt goed voorbereid hier doei doei xxx Liliane

  • 25 Maart 2010 - 20:47

    Conni:

    Hoi Kimberly,

    het blijft leuk om je verslagen te lezen. Wat heb je een boel gedaan.
    Niet te vergelijken met hier in een praktijk.
    Ook hoe je bezig bent geweest met de kinderen daar, geweldig!! Wat een schatjes (maar ook wel boefjes) op die foto's.
    Geniet van je laatste dagen in het verre Kenia.
    Maak er een mooie afsluiter van.

    Heel veel lieve groetjes, Conni

  • 29 Maart 2010 - 12:13

    Lisa:

    zondag jouw halen:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

    loveyou(L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo Allemaal, Kijk rustig even rond en ga genieten van al mijn verhalen en gebeurtenissen. & een reactie is altijd leuk!, Ik zal er zo snel mogelijk op proberen te reageren. Doeii -xxx-

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 73554

Voorgaande reizen:

29 December 2009 - 04 April 2010

Kimberly in Kenya.

17 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Lloret de mar

Landen bezocht: