Week 11 het aftellen is nu wel echt begonnen. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kimberly Lambregts - WaarBenJij.nu Week 11 het aftellen is nu wel echt begonnen. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kimberly Lambregts - WaarBenJij.nu

Week 11 het aftellen is nu wel echt begonnen.

Door: Kimlaa

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

15 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Week 11.

Het aftellen is nu wel echt begonnen jammer genoeg, maar aan de ene kant weer even iedereen zien en vast houden is ook niet verkeerd :D

Maandag 15-03-2010.

Vanmorgen ben ik zoals gewoonlijk vroeg opgestaan. Ik heb me zelf aangekleed en heb ontbeten. Daarna ben ik met Naomi naar het ziekenhuis gelopen. Toen ik bij de Dental Clinic aankwam ben ik begonnen met het opstarten en schoon maken van de kamers. Daarna ben ik bij de balie gaan zitten en heb ik patiënten ontvagen. Toen dat zo een beetje over was ben ik weer gaan kijken binnen bij de behandelingen. Vandaag weer een paar interessante gevallen gezien. Een jongen met kanker op zijn gezicht dit was uitgebreid naar zijn wang vanuit binnen in zijn mond. Dit was dan nog niet zo een erg geval. Daarna kwam er een vrouw binnen met een doek om haar hoofd heen. Ik dacht oh als ze deze afdoet zit er gewoon een abcess onder en hier schaamt ze zich voor. Nou toen ze haar doek afdeed stond ik met me mond vol tanden. Deze vrouw heet de ziekte genaamd noma. Dit wordt ook wel waterkanker genoemd. Het is een infectie waarbij de wonden zich zelf opeten. Het stonk heel erg en je zag dat de vrouw er erg veel pijn aan had. Na dit was ik wel een beetje klaar met de morgen en ben ik even gaan lunchen. Ik had een beetje hoofdpijn van de morgen dus heb een paracetamol ingenomen toen zakte het gelukkig en ben ik weer terug gegaan. Toen ik aangelopen kwam op de parkeerplaats zag ik dr Kerich. Hij heeft me mee genomen naar de Wema shop. Dit is een shop waar je dental en medical spullen kunt halen. Naomi en ik konden deze shop niet vinden omdat ze zeiden dat hij niet bestond. Dit was dus wel zo en ik weet nu waar de shop zit. Toen ik terug was bij de dental clinic ben ik alles opgaan ruimen. Toen kwam Naomi langs en heb ik me werk afgemaakt en zijn we wat gaan drinken. Daarna zijn we Naomi haar spullen gaan halen en naar huis gelopen. Thuis zijn we nog even gaan zwemmen en daarna ben ik eten gaan maken. Ik heb voormezelf friet gebakken omdat ik de avond daarvoor van Anita heb geleerd hoe je kroketten kan bakken. Dus ik heb friet met een zelfgemaakte kroket op en peultjes. Na het eten ben ik mijn dagverslag gaan maken en daarna ben ik gaan douchen en gaan slapen.

Dikke dikke kuss en heel veel liefs vanuit het zonnige warme Kenia!

Kimlaa.

Dinsdag 16-03-2010:

Wat een bizarre dag echt niet normaal!

Van een beenamputatie naar een keizersnee bevalling en weer terug naar de beenamputatie en nog veel meer.

Vanmorgen zoals gewoonlijk vroeg opgestaan, ontbeten, aangekleed en naar het ziekenhuis gelopen. In het ziekenhuis heb ik alles opgestart en schoongemaakt. Toen heb ik op Naomi gewacht die kwam namelijk omdat we samen naar Theatre zouden gaan. Ze was hier nog nooit geweest en wou wel eens een dagje mee kijken. We hebben gewacht bij de dental clinic op de tandarts maar die kwam maar niet. Er kwam nog wel even snel iets leuks voorbij een gevangene die zijn leeftijd niet wou zeggen. Hij moest dus naar de tandarts voor een leeftijdstest zodat hij niet kon liegen erover. Toen duurde het ons te lang en zijn we naar theatre gelopen. Hier zaten ze al en ze zouden voor ons kleren regelen. Ik heb samen met Naomi op schone kleren gewacht en toen we die hadden zijn we gaan omkleden. Daarna hebben we natuurlijk weer gewacht en zagen we onze eerste patiënt. Dit was et vrouwtje wat ik de eerste keer heb gezien met het verwijderen van de tumor. Ze was weer terug met complicaties. Ze had namelijk een ontstoken wond deze moest opengemaakt worden en schoon gemaakt worden enz. De vrouw was erg nerveus en pakte me hand vast. Ze maakte een beweging om te bidden. Naomi en ik zijn naast haar gaan staan uit fatsoen en hebben met haar mee gebeden dit is wel het minste wat we voor deze vrouw konden doen. Daarna hebben we haar met rust gelaten en zijn we gaan wachten totdat ze onder narcose was. Toen ze dat was zijn we gaan kijken. We zijn ondertussen ook nog een rondje gaan lopen en toen kwamen we iets heel interessants tegen. Schrik niet dit was een beenamputatie bij een man die leed aan diabetes. Zijn voet begon af te sterven dus was zijn enige optie amputeren. De man kreeg een ruggenprik en was dus eigenlijk gewoon bij bewustzijn. We hebben gekeken maar omdat het zolang duurde gingen we even buiten de operatie kamer op een bed zitten. Vanuit hier zagen we weer dat er in de andere kamer een keizersnee bevalling begon. Op deze manier zijn we de hele tijd op en neer gelopen. Toen het kindje een meisje was geboren kei hard huilen zijn we weer snel terug gegaan naar de amputatie. Tot ons grote geluk was de ontknoping nog niet daar. Dus deze hebben we natuurlijk wel afgekeken. Toen die af was kwamen we voorbij een andere kamer waar een vrouw lag die net aan haar been was geopereerd ze waren bezig met hechten en toen kwam de vrouw bij echt weer iets voor ons. Naomi vond het moeilijk om te zien dus is weggelopen. ik ben er nog even bij blijven staan en heb gevraagd wat er was behandeld. De vrouw bleek een gezwel op haar bot te hebben en deze was dus verwijderd. Na dit gezien te hebben ben ik even samen met Naomi een frisse neus gaan halen. We hebben wat gegeten bij het ziekenhuis en zijn terug gegaan. Toen we terug kwamen waren de artsen alweer aan de laatste behandeling bezig. Dit was een jongen met een kankergezwel in zijn gezicht. Het is begonnen in zijn mond en uitgebreid tot een bult op zijn gezicht. Dit moesten ze gaan verwijderen het was weer een lange operatie en ook net iets te lang voor onze benen. We zijn om 4 uur opgestapt en naar huis gegaan zodat we alles informatie van deze dag even konden gaan verwerken.
Ik ben toen ik thuis kwam even in het zwembad gedoken samen met Naomi en we hebben waterpolo gespeeld voor de grap. Toen zijn we gaan douchen en zijn we samen met babs naar laughing buddha gegaan om pizza te eten. Daarna zijn we naar huis gegaan en ben ik me dagverslag en patiënt verslagen gaan maken. Daarna ben ik als een blok in slaap gevallen.

Een hele dikke kus voor jullie allemaal en heel veel liefs (L)!

woensdag 17 maart 2010.

Even een wat rustiger dagje voor mezelf en me opdrachten.

Vanmorgen ben ik weer vroeg opgestaan zoals gewoonlijk. Ontbeten, aangekleed en naar het ziekenhuis gelopen. Ik ben vandaag een keer niet naar de dental clinic gegaan zoals gewoonlijk. Maar dit keer een dagje naar labour ward ( verloskunde afdeling). Daar was Naomi al die morgen was een misvormd babytje geboren. De vrouw was hier al van op de hoogte ze wist ook de haar babytje dood in haar buik zat en dat het misvormd was. Daarna hadden we de hele tijd niks te doen. Toen belde barbara in een keer om langs te komen bij het ziekenhuis om een kijkje te nemen. Dit vonden we gezellig dus zijn we naar de gate gelopen om haar op te halen. We hebben haar heel het ziekenhuis laten zien en zijn daarna naar huis gegaan omdat er eigenlijk helemaal niks te doen was. Toen we thuis waren heb ik een hele huiswerk studio buiten opgesteld en ben ik daar lekker gaan zitten. Ik heb tot een uur of 4 huiswerk zitten maken en ik heb al weer wat opdrachten af. Daarna zijn we even gaan zwemmen met ze alle en toen zijn we boodschappen gaan doen. Toen we buiten kwamen zagen we een katje buiten liggen. Dit katje was aan het dood gaan dit vonden we heel zielig en hebben het wat te eten proberen te geven. Toen we terug kwamen lag het beestje ergens anders. Ik denk dat als we morgen buiten komen dat hij dood zal liggen. Dit is misschien maar beter ook het arme beestje kon niet eens meer lopen. Veders heb ik eigenlijk niet veel gedaan en hebben we een beetje gelachen en gepraat. Toen ben ik me dagverslag gaan maken en ben ik gaan slapen.

Hele dikke kus en spreek en zie jullie allemaal heel snel weer !!

(L)(L)

Donderdag 18-03-2010.

Vanmorgen ben ik weer vroeg opgestaan zoals gewoonlijk, ik heb ontbeten en ben naar het ziekenhuis gelopen. Ik heb alles opgestart en schoongemaakt. Daarna ben ik bij de balie gaan wachten op de tandartsen en natuurlijk de patiënten. Toen vertelde Emily me ook dat de vrouw van de eerste operatie met het gezwel en van afgelopen dinsdag is overleden in haar slaap. Hier schrok ik eigenlijk best wel van. We hadden nog samen voor de operatie gebeden. Dit wou ze graag dus ik heb mee gedaan en nu is ze er gewoon niet meer. Toen heb ik aan Rachel gevraag hoe zit het met het geven van een verdoving. Ze zei als je nou mee loopt laat ik het je zien en kun je het zelf doen. Een van de studenten heeft me laten zien hoe een verdoving te geven. Even later kwam er een andere student en die zei Kimberly je hebt geen keus nu ga je het een verdoving geven of je gaat zelf in de stoel. Dit was natuurlijk een grapje maar het heeft me wel gestimuleerd hahah. Ik ben naast hem gaan staan met de spuit in me handen en hij heeft de aanwijzingen gegeven. En zo heb ik me eerste verdoving gegeven. Daarna gingen we natuurlijk gewoon door ik verdovingen geven hij de extracties. Toen kwam ken naar me toe nog een studenten die zei nu trek je de 14 bij deze patient ik stond met de tang en had zoiets van nee doe eerst maar even voor. Dit komt ook nog wel maar alleen nog even beter kijken. Na dit alles ben ik even gaan zitten en even alles opgeschreven. Toen ben ik om pauze gegaan omdat ik het geld voor de sponsor spullen moest halen. Ze hebben vandaag sponsor spullen gehaald die ze echt hard nodig hebben en ik heb het natuurlijk betaald. Nou en je wil niet weten hoe blij ze waren met al de spullen die ik heb gegeven. Nadat ben ik alles gaan opruimen en zijn joshua en ik muziek gaan uitwisselen. Ik ben samen met joshua en ken naar huis gelopen en daarna ben ik huiswerk gaan maken en gaan douchen. Toen ik klaar was daarmee zijn we naar megacity gegaan hebben daar een hapje gegeten en hebben boodschappen gedaan en zijn weer terug gegaan. Dit was mijn dagje wel weer zo een beetje.

Ik heb er heel erg van genoten!!

Dikke dikke kus (K)(L)(K)

Vrijdag 19-03-2010.

Vanmorgen ben ik zoals gewoonlijk vroeg opgestaan, ik heb ontbeten, aangekleed en naar het ziekenhuis gelopen. Toen ik aankwam ben ik alles gaan opstarten en heb ik schoongemaakt.
Daarna heb ik gewacht op de patiënten en de tandartsen. Toen heb ik samen met rachel een amalgaam behandeling uitgevoerd dit duurde best wel heel lang omdat haar matrixbandje niet bleef zitten. We hebben deze morgen veel gelachen veel lol gehad en vooral een rustige morgen. Ik ben gaan lunchen tijdens het naar huis lopen heb ik nog met een paar mensen een praatje gemaakt. Toen zag ik dat ik er al weer een halfuur over had gedaan om van het ziekenhuis naar huis te lopen dus kon ik al bijna terug. Toen ik terug kwam was er echt helemaal niks meer te doen. Ik heb even wat rondgekeken en ben daarna begonnen met schoonmaken. Na het schoonmaken ben ik met Ken de instrumenten gaan wegbrengen en daarna zijn we naar huis gelopen. Toen ik de straat ingelopen kwam zag ik dat Joshua, Hadson en nog twee andere aan het lunchen waren ergens buiten bij een lunch tent. Joshua kwam aangerend en riep Kimberly. Wat nou het mooie was ik liep voorbij 3 jongens want ik moest naar huis. En die zaten allemaal raar te doen komt Joshua die mooie pannekoek en die roept kei hard me naam. Die wisten hun natuurlijk ook weer. Ik heb even een praatje gemaakt met Joshua en ben daarna veder gelopen. Toen ik thuis was ben ik aan me opdrachten begonnen. Toen ik daarmee klaar was ben ik gaan douchen en heb ik gewacht op babsie. Toen die thuis was heeft zei even haar ding gedaan en daarna zijn we met ze tweeën naar mon ami gegaan. We hebben een hele gezellige avond gehad.
Dit was mijn vrijdag alweer.

Nakupenda Sana!

Kimberly.

Zaterdag en zondag 20 en 21 maart ’10

Helemaal niks gedaan en gewoon een leuk weekend gehad.


  • 15 Maart 2010 - 17:34

    CoMu:

    Dag Kimberly, Vanaag heb ik een email gekregen van Dr. Kerich. Wauauw!!! wat een werk hebben jullie op 13 maart verzet zeg. jij had alles goed georganisseerd, schreef hij.Knap hoor en het was erg nodig. Jullie hadden 247 kinderen geholpen in één dag!!! Jemineetje, PRACHTIG!!!
    Nog succes en sterkte voor de laatste weekjes.
    Groetjes

  • 15 Maart 2010 - 17:53

    Piet En Marion, :

    hoi Kimberly, het project zaterdag was een groot succes, hoor ik.
    Kellebeek mag trots op je zijn, Veel plezier in je werk deze week, geniet ervan, want de tijd gaat snel.
    Tot je volgend verslag,
    (prachtig hoor de foto`s van je vorig verslag)
    groeten van de ouders van Marieke.
    Vanuit een regenachtig kou Oudenbosch

  • 16 Maart 2010 - 08:38

    Gerda:

    Kimberly, erg leuk dat je het dental project hebt kunnen uitvoeren in Rangala samen met de tandarts van het ziekenhuis!

    Groetjes,

  • 16 Maart 2010 - 09:56

    Papa En Mama:

    Hoi lieve schat,

    Wouw, wat mag jij trots zijn op je zelf, als we het zo lezen is het een groot succes geweest.
    Fijn dat je samen met al de hulp heel veel heb kunnen bereiken door al de meisjes te helpen daar waar nodig was.
    En wat zijn de foto’s weer erg leuk om te zien.
    Je ziet dat jullie het echt erg naar de zin hebben!!
    Geniet inderdaad nog van de komende weken maak er nog wat moois van.
    Dikke kus van papa en mij.

    XX

  • 16 Maart 2010 - 18:03

    Jeanine:

    Super zeg je project zaterdag in Rangala.
    Je mag echt trots zijn op jezelf :)
    En wat een mooie (en gezellige) foto's weer bij je vorig verslag.

    Dat jullie het geweldig naar je zin hebben is in je verslagen en op de foto's duidelijk te zien.

    Geniet er nog van de komende weken.

    enne kan Barbara je nog steeds niet missen!!! (hihi) volgens mij is d'r kamer toch weer droog.

    Groetjes Jeanine
    (ma van Bar)

  • 16 Maart 2010 - 18:42

    Liliane:

    Hallo meisje ben erg blij voor je dat je weer lekker bezig bent.Nu gaan de laatste weken erg snel wij zijn dan ook weer blij om je te zien en je kunnen knuffelen. Ben ook blij dat we weer met je kunnen kletsen,ik ben op het moment even in de lappenmand met 'n tennis arm en 'n slijmbeursontsteking in mijn rechter schouder . Je foto's en verslagen zijn weer erg boeiend,maar ook aangrijpend je maakt echt heel veel mee. Nou lieve schat dit was hij weer voor vandaag werk ze met veel plezier en tot schrijfs xxxx Liliane

  • 16 Maart 2010 - 21:22

    Francis :

    Jullie vallen wel van het ene uiterste in het andere, denk je alles te hebben meegemaakt krijg je de volgende stevige ervaring voor je kiezen.
    Ik heb buitengewoon respect voor jullie. Het zal een complete ommezwaai zijn weer voet op vaderlandse bodem te zetten, zeker als jullie dit soort ervaringen tot de laatste stagedag blijven beleven.
    Veel succes met de laatste loodjes.

    Francis, moeder van Naomi

  • 17 Maart 2010 - 18:18

    Brenda & Richard:

    YES-YES-YES-YES-YES !!!

    ZE KOMT WEER BIJNA THUIS !!! EINDELIJK !!!

    KUS ; tot gauw!

  • 19 Maart 2010 - 07:45

    Mama:

    Hey lieverd,
    Wat een week, wat een ervaring doe je zo op de valreep nog even op.
    Ga er voor dit zijn kansen die je gewoon moet grijpen!!
    En geniet zo weer lekker van jullie wel verdient weekendje.
    Dikke kus papa en mama

  • 21 Maart 2010 - 17:01

    Anneke Van Dijk:

    Hoi Kimberley
    Wij hier in Nederland zijn al druk bezig om de bloemetjes buiten te zetten voor 4 april. De lente helpt een handje mee. Bijzonder fijne week in Kisumu gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo Allemaal, Kijk rustig even rond en ga genieten van al mijn verhalen en gebeurtenissen. & een reactie is altijd leuk!, Ik zal er zo snel mogelijk op proberen te reageren. Doeii -xxx-

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 73551

Voorgaande reizen:

29 December 2009 - 04 April 2010

Kimberly in Kenya.

17 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Lloret de mar

Landen bezocht: